Ενόχληση νομάρχη Ν. Ζαμπουνίδη
Στη συν
εδρίαση του νομαρχιακού Συμβουλίου Έβρου (31.7.2010) προ ημερησίας διατάξεως, συζητήθηκε επιστολή του κυνηγετικού συλλόγου, η οποία αναφερόταν σε θέματα κυνηγιού στους υγρότοπους του Έβρου. Όμως, όταν ο νομάρχης κ. Ν. Ζαμπουνίδης πήρε πρώτος τον λόγο, το μόνο που δεν έκανε ήταν να σχολιάσει το ψήφισμα.

Αντίθετα, αναφέρθηκε στο δημοσίευμα της Ζαγάλισα (φ. 42, 7 Ιουνίου 2010), που όπως ο ίδιος ανέφερε «η Πομάκικη εφημερίδα Ζαγάλισα, η οποία με καθύβρισε, με κατήγγειλε σαν πράκτορα των Τούρκων, ότι ήταν απαίτηση του τουρκικού προξενείου και εγώ ικανοποίησα το προξενείο, γι’ αυτό και φέτος μεταφέραμε από το Μέγα Δέρειο στον Άρδα την εκδήλωση».
Στη συνέχεια ανέφερε: «Όταν ξεκινήσαμε πριν τρία χρόνια, σχεδόν κανένας δεν ήθελε να γίνει εκεί πάνω, εννοώ από τους του ορεινού όγκου, τώρα βέβαια έχουν αλλάξει όλα τα δεδομένα και όλοι μαζί θέλουν να γίνει, γιατί οικονομικά είδαν τεράστιο όφελος». Μόνος του ο νομάρχης επιβεβαιώνει ένα μέρος των επιχειρημάτων που ανέπτυξε η Ζαγάλισα στο επίμαχο δημοσίευμα, όπου ισχυριζόμασταν βάσει στοιχείων μας, ότι το προξενείο και οι πράκτορές του αντιδρούσαν και αντιδρούν στη γιορτή. Αυτοί που το ήθελαν εξ αρχήςκαι συνεχίζουν να το θέλουν και τώρα είναι οι Πομάκοι κάτοικοι του Μεγ. Δερείου και των γύρω χωριών.
Σε άλλο σημείο ο νομάρχης ανέφερε ένα …(κορυφαίο) θρησκευτικού χαρακτήρα επιχείρημα: «θέλω να σας πω ότι την ίδια περίοδο οι μουσουλμάνοι έχουν το ραμαζάνι, δηλαδή ούτε τρώνε ούτε πίνουν, και συνετέλεσε και αυτό σημαντικά».Τότε, ένας νομαρχιακός σύμβουλος τον ρώτησε πονηρά: «αυτό ήταν η αιτία δηλαδή;» Και η απάντηση του νομάρχη, ο οποίος διέψευσε τον ισχυρισμό που μόλις ο ίδιος είχε διατυπώσει«Όχι. Εμείς, ως νομαρχία επιμέναμε να μην γίνει στο Μέγα Δέρειο, γιατί αρκετοί ντόπιοι (εννοεί Πομάκοι) έλεγαν: να γίνει, εμείς δεν μπορούμενα συμμετέχουμε, αλλά να γίνει, είναι αμαρτία ναφύγει!».
Κατόπιν, όλο το …ανάθεμα έπεσε στουςκυνηγετικούς συλλόγους, διότι λέει αυτοί πίεζαν να μη γίνεται εκεί η Γιορτή, καθώς την περίοδο εκείνη το κυνήγι των πουλιών απαγορεύεται στο βουνό…Εμείς, βέβαια, αναρωτιόμαστε: την ίδιαπερίοδο που γίνεται η Γιορτή, επιτρέπεται μήπως το κυνήγι στις αμμώδεις όχθες του ποταμού Άρδα, όπου μεταφέρθηκε; Δεν περιμένουμε απάντηση διότι είναι κάτι παραπάνω από φαιδρό το νομαρχιακό επιχείρημα. Τα βαθύτερα αίτια της μετακίνησης είναι δυστυχώς άλλα και τα αναλύσαμε στο άρθρο μας της 7.6.2010. Προς υπενθύμιση μόνο αναδημοσιεύουμε ένα μέρος, ως απάντηση στον κ. Ν. Ζαμπουνίδη:
«Η Γιορτή είχε μπει στο στόχαστρο των τσιρακιών της Άγκυρας, τα οποία πίεζαν να σταματήσει, για ένα και μοναδικό λόγο: τους χαλούσε έστω και για λίγες ημέρες την παντοκρατορία τους στην ορεινή ζώνη, δημιουργώντας επικίνδυνες δυναμικές, που θα μπορούσαν να περιορίσουν την απόλυτη δύναμή τους.

Η προοπτική του «ανοίγματος» του Μεγάλου Δερείου και των γύρω χωριών στην υπόλοιπη Ελληνική κοινωνία και της σμίκρυνσης της μεταξύ τους απόστασης, προκαλούσε πανικό και τρόμο… Η Γιορτή Κυνηγιού -ως μη ελεγχόμενος από αυτούς θεσμός- θεωρήθηκε από την πρώτη ακόμη χρονιά ανεπιθύμητη και στοχοποιήθηκε από τους μηχανισμούς της Άγκυρας και φυσικά από τον πειθήνιο μειονοτικό τύπο!
…τι δουλειά έχει μια Γιορτή Kυνηγιού στον ποταμό Άρδα; Μήπως η νομαρχία μπέρδεψε τους κυνηγούς με τους ψαράδες, τα κυνηγετικά όπλα με τα δίχτυα και τα 4χ4 τζιπάκια με τις ποταμόβαρκες; Είναι πιο πρόσφορη η αμμώδης όχθη του Άρδα, από το υπέροχο φυσικό ορεινό περιβάλλον του Μεγάλου Δερείου; Πού θα πάνε οι κυνηγοί στην κυνηγετική περίοδο, στην άμμο του Άρδα ή στα κατάφυτα δάση του Μεγάλου Δερείου;
Βέβαια ένας …φανταστικός πολιτικός εκ Θράκης, θα μπορούσε (ίσως λέμε…) να σκεφτεί ότι με ένα σμπάρο θα πιάσει δυο τριγώνια…Η «μεταφορά της Γιορτής», από τη μια ικανοποιεί τα τσιράκια της Άγκυρας και παγιώνει περισσότερο τις πελατειακές σχέσεις μαζί τους και από την άλλη ικανοποιεί την πολυπληθέστερη χριστιανική κοινωνία του βόρειου Έβρου. Στους μεν πρώτους δίνεται το μήνυμα, ότι απέσυρα τη Γιορτή από την περιοχή σας και ξεπάστρεψα τους χριστιανούς, στους δε δεύτερους, ορίστε, σας έφερα εδώ τη γιορτή να ανεβάσετε τους τζίρους από τους κυνηγούς, τι νομίζατε θα άφηνα όλο αυτό το πανηγύρι σε ένα κολω-Πομακοχώρι στη μέση του πουθενά;»
Σημειώνουμε ότι, φέτος η Γιορτή πραγματοποιήθηκε στις 17 και 18 Αυγούστου, ενώ ο κ. Ν. Ζαμπουνίδης βρήκε τη Σολομώντεια λύση και ανακοίνωσε ότι θα γίνεται πλέον εναλλάξ σε τρία διαφορετικά μέρη: στο βόρειο Έβρο, στο νότιο Έβρο και στο Μέγα Δέρειο (εδώ κατ εξαίρεση για δύο συνεχόμενες χρονιές!). Άφεριμ, νομάρχη Εφέντη!
(τεύχος 45, Σεπτέμβριος 2010)
Κατηγορία: