«Ο παππούς μου πληρωνόταν από το Τουρκικό Προξενείο»
Η εφημερίδα μας δημοσίευσε στο προηγούμενο φύλλο δηλώσεις του τουρκικής καταγωγής, μέλους της παράνομης «Τουρκικής Ένωσης Ξάνθης», κ. Φεβζί Ογλού Χουσεΐν, ο οποίος μίλησε για την προσωπική του προσφορά στην ΤΕΞ, προέβη σε καταγγελίες για την αδιαφορία και την εχθρότητα που έχουν δείξει τα καινούργια μέλη προς το πρόσωπό του και υπογράμμισε πως δεν είναι δυνατόν «οι Πομάκοι να παρουσιάζονται ως Τούρκοι» και να καρπώνονται την προσφορά άλλων ανθρώπων μέσα στην ΤΕΞ.
Η δημοσίευση της συνέντευξης στη Ζαγάλισα, προκάλεσε την οργή των μελών της ΤΕΞ. Μάλιστα, για να τον απαξιώσουν τον απεκάλεσαν «γύφτο».
Εξοργισμένος ο κ. Χουσεΐν επικοινώνησε με τη ΖΑΓΑΛΙΣΑ και μας οδήγησε στο νεκροταφείο για να μας δείξει τους τάφους των προγόνων του. Ο παππούς του ήταν δάσκαλος και όπως μας απεκάλυψε ΠΛΗΡΩΝΟΤΑΝ από το τουρκικό προξενείο Κομοτηνής: «Η γιαγιά μου, μέχρι το 1975 που συγχωρέθηκε, έπαιρνε σύνταξη δασκάλου από το τουρκικό προξενείο Κομοτηνής, γιατί ο μακαρίτης ο άνδρας της, ο χότζα Αλή Ριζά Εφέντη ήταν δάσκαλος. Δεν νομίζω παλιά οι «γύφτοι» να ήταν δάσκαλοι. Πως μπορεί να γίνει ένας «γύφτος» χότζας; Ψευτοχότζας μπορείς να γίνεις. Αν θέλουν αυτοί οι κύριοι ας ανατρέξουν τα αρχεία του προξενείου να δουν το όνομα της γιαγιάς μου, το οποίο είναι Μεμέτ Ογλού Σελιμέ, να δουν τι σύνταξη έπαιρνε. ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΠΛΗΡΩΝΟΝΤΟΥΣΑΝ ΚΑΘΕ ΤΡΕΙΣ ΜΗΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΞΕΝΕΙΟ. Προκαλώ αυτούς που με απεκάλεσαν «γύφτο» να μου αποδείξουν αυτοί τι καταγωγή έχουν. Η ΤΕΞ πρόσβαλε τον πατέρα μου, τη μητέρα μου, τη γιαγιά μου, τον παππού μου και όλους τους προγόνους μου. Εάν ήμουνα γύφτος θα έλεγα εντάξει, γύφτος είμαι, έτσι γεννήθηκα, δεν αλλάζει τίποτα».
Ο κ. Χουσεΐν αναρωτιέται πως είναι δυνατόν οι Αφρικανοί μαύροι μουσουλμάνοι που ζουν στα πεδινά χωριά της Ξάνθης (αγοράστηκαν από τους Οθωμανούς και μεταφέρθηκαν από την Αφρική ως σκλάβοι στα τσιφλίκια των μπέηδων) να αποκαλούνται ως «Τούρκοι» από τους εθνικιστές. «Πως γίνεται αυτό; Μα δεν γίνεται! Εντάξει μουσουλμάνος μπορείς να γίνεις, χριστιανός μπορείς να γίνεις, Μαύρος (Αφρικανός) Τούρκος πως μπορείς να γίνεις; Απορώ!»
Ο κ. Χουσεΐν μιλάει ξανά για τους Πομάκους και λέει πως τη δεκαετία του 1970 τον Πομάκο τον καταλάβαινες από τον περίεργο (βουνίσιο) τρόπο που περπατούσε. «Τώρα, πως αυτοί εκεί πάνω γίνανε Τούρκοι; Δεν είναι αμαρτία να είσαι Πομάκος!», επισημαίνει.
Θύμισε ότι, παλιά, οι Πομάκοι και οι Ρωμά έπαιρναν βεβαίωση από το τουρκικό προξενείο ότι είναι Τούρκοι στην καταγωγή για να αγοράσουν σπίτια στην Τουρκία.
Τεύχος 68, Αύγουστος - Σεπτέμβριος 2013