Διοργανώθηκε στις 4, 5 και 6 Αυγούστου 2017, το αυθεντικό, μη εθνικιστικό, μπεκτασήδικο/αλεβιτικό πανηγύρι στη ορεινή θέση Χίλια στα σύνορα των νομών Έβρου και Ροδόπης. Πρόκειται για μια νέα λαμπρή επαναστατική σελίδα της αλεβιτικής κοινότητας στην ελληνική Θράκη. Για πρώτη φορά οι διοργανωτές του δεν υπάκουσαν στις οδηγίες της Άγκυρας, η οποία, από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, άρπαξε και τα δύο μεγάλα πομάκικα πανηγύρια (στον Ακρίτα και τα Χίλια) και τα μετέτρεψε σε φιέστες του τουρκικού εθνικισμού.
Να θυμίσουμε ότι το τελευταίο αυθεντικό πατροπαράδοτο πομάκικο πανηγύρι είχε γίνει το 1998 στον Ακρίτα (Αλάνατ στα πομάκικα και Αλάν Τεπέ στα τουρκικά) από τη Ζαγάλισα και το Κέντρο Πομακικών Ερευνών (βλ. παρακάτω). Το 2006 επιχειρήθηκε να γίνει πάλι από μέλη του Πομάκικου Κινήματός μας, αντίστοιχο αλεβίτικο πανηγύρι στον Έβρο, στη θέση Μπέλα Βόντα (περιοχής Μεγάλου Δερείου), αλλά συνάντησε τις λυσσαλέες αντιδράσεις του τουρκικού εθνικισμού. Τα πανηγύρια αυτά αποτέλεσαν τα επαναστατικά προηγούμενα που ενέπνευσαν τους Πομάκους για να μπορέσουν να ξανακάνουν μόνοι τους το δικό τους πανηγύρι. Έδειξαν σε όλους ότι μπορεί να νικηθεί ο τουρκικός εθνικισμός.
Οι μπεκτασήδες του Έβρου και της Ροδόπης έχουν αντιληφθεί την γενοκτονική πολιτική της Τουρκίας και τον φανερό στόχο της, να τους αλλαξοπιστήσει με Απειλές και χρηματικά έπαθλα, ώστε να γίνουν ΟΛΟΙ σουνίτες. Η κατ ́επανάληψιν [αρουσία του σουνίτη ψευτομουφτή Κομοτηνής Ιμπράμ Σερήφ τόσο στο πανηγύρι του Χίλια (όλες τις προηγούμενες χρονιές), στον μπεκτασήδικο τεκέ Σεγίντ Αλή Σουλτάν (το 2013), σε κουρμπάνι στη Ρούσα το 2016 και σε άλλες θρησκευτικές εκδηλώσεις των μπεκτασήδων, αποτελούσε άμεση απειλή για την θρησκευτική τους ταυτότητα.
Τα ύπουλα κηρύγματα του ψευτομουφτή, ο οποίος διακήρυσσε με φανατισμό ότι οι μπεκτασήδες (αλεβίτες) και οι σουνίτες ανήκουν στην ίδια θρησκεία (άρα οι μπεκτασήδες ας γίνουν σουνίτες!) και η προσπάθεια να εξαφανίσει την μπεκτασική/ αλεβίτικη ταυτότητα, έκανε τους μπεκτασήδες να καταλάβουν ότι έχουν βάλει τον (γκρίζο) λύκο μέσα στο μαντρί και είναι έτοιμος να φάει τα πρόβατα. Την ίδια πολιτική εφαρμόζουν και οι κατευθυνόμενοι τουρκόφωνοι δημοσιογράφοι μειονοτικών εφημερίδων, πληρωμένοι ιμάμηδες και δάσκαλοι κ.α.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των τουρκικών σχεδίων αποτελεί το ορεινό χωριό Χλόη του ν. Ροδόπης, όπου οι κάτοικοι πριν από λίγες δεκαετίες ήταν όλοι μπεκτασήδες. Σήμερα, μετά από άπειρες πιέσεις και μεθοδεύσεις, οι μισοί αλλαξοπίστησαν και έγιναν σουνίτες, και οι υπόλοιποι μισοί παρέμειναν μπεκτασήδες.
Το ελληνικό κράτος όχι μόνο δεν προστάτευσε την θρησκευτική ταυτότητα μιας μερίδας πολιτών του, αλλά ευνόησε την βίαιη αφομοίωσή τους. Άλλα παραδείγματα είναι η ανέγερση τζαμιών σε μπεκτασήδικα/αλεβίτικα χωριά (οι αλεβίτες δεν έχουν, ούτε επισκέπτονται τα τζαμιά), όπως το Μεγάλο Δέρειο και η Αύρα, η διοργάνωση μαθημάτων κορανίου στα αλεβίτικα χωριά, με σκοπό τη σουνιτοποίηση του πληθυσμού. Η Τουρκία αγωνίζεται να μη μείνει ούτε ένας μπεκτασής στην ελληνική Θράκη.
Τις επαναστατικές εξελίξεις πυροδότησε ο εκτουρκισμένος σύλλογος του Χίλια, από όπου αποχώρησε ο εκτουρκισμένος «μπεκτασής» πρόεδρός του, Χασάν Μπεκήρουστα, και στη θέση του «τοποθέτησε» τον σουνίτη γαμπρό του, Μεσούτ Σερίφ, ο οποίος με τη σειρά του στελέχωσε το πανηγύρι με σουνίτες (από τον αγά του πανηγυριού μέχρι τους υπεύθυνους για τις τεχνικές λεπτομέρειες). Έτσι ... σουνίτες θα διοργάνωναν ένα πανηγύρι για τους ...μπεκτασήδες!
Ο αμετάκλητος κίνδυνος ολοκληρωτικής αφομοίωσης και εξαφάνισης των αλεβιτών, τους οδήγησε στην επαναστατική απόφαση να διοργανώσουν το πατροπαράδοτο πανηγύρι τους, χωρίς τη θηλιά της Τουρκίας. Η λυσσαλέα προσπάθεια του προξένου Αλή Ριζά Ακιτζί, αλλά και ενός συρφετού πρακτόρων, σουνιτών ιμάμηδων και πουλημένων αλεβιτών, να αλλάξουν την απόφαση δεν είχε κανένα αποτέλεσμα.
ΤΟ ΑΠΟΤΥΧΗΜΕΝΟ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ
Ο πανικός του τουρκικού εθνικισμού ώθησε στο να γίνει το εκτουρκισμένο πανηγύρι στα Χίλια πρώτο, για να προλάβουν χρονικά το αντίστοιχο αλεβίτικο πανηγύρι που γίνεται κάθε Αύγουστο. Έτσι, το διοργάνωσαν όπως – όπως, στις 28 έως 30 Ιουλίου 2017.
Οι μηχανισμοί του τουρκικού εθνικισμού πίεσαν τους απλούς αλεβίτες χωρικούς με κηρύγματα και απειλές μέσα στα τζαμιά (ειδικά σε όσους τα παιδιά τους σπουδάζουν στην Τουρκία) να δώσουν το παρών στο τουρκικό πανηγύρι και να μην πάνε στο δικό τους, το αλεβίτικο. Το ίδιο έπραξαν συντονισμένα και μειονοτικοί δημοσιογράφοι στις τουρκόφωνες εφημερίδες.
Παρόλες τις πιέσεις, την πρώτη ημέρα του εκτουρκισμένου πανηγυριού ο κόσμος ήταν ελάχιστος (καμιά 50αριά άτομα) με αποτέλεσμα να πιάσει απελπισία τους διοργανωτές και να σκέφτονται ακόμη και ακύρωση του πανηγυριού, το οποίο θα παραχωρούσαν για να το διοργανώσουν οι αλεβίτες. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν μπορούσε να γίνει δεκτό από την Τουρκία, που υποσχέθηκε ότι θα πληρώσει πολλά λεφτά για να πετύχει το πανηγύρι, ιδίως την τελευταία ημέρα του.
ΤΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΛΗΡΩΜΕΝΟΥΣ ΧΕΙΡΟΚΡΟΤΗΤΕΣ
Έτσι, την Κυριακή (30 Ιουλίου 2017), ημέρα κορύφωσης του ψευδο- αλεβίτικου πανηγυριού, δόθηκαν χιλιάδες ευρώ για να έρθει μεταφερόμενος κόσμος από Ξάνθη, Κομοτηνή, Βουλγαρία και Τουρκία στο χώρο του Χίλια. Οι μηχανισμοί του εθνικιστικού κόμματος ΚΙΕΦ (DEB) προέτρεπαν τους ψηφοφόρους, να πάνε οπωσδήποτε στο πανηγύρι. Πάνω από 15 λεωφορεία μετέφεραν κόσμο και υπολογίζεται ότι γύρω στα 600 άτομα ήρθαν ως «χειροκροτητές», για να δώσουν την εντύπωση ότι έχει κόσμο. Μόνο 300 άτομα ήταν από τα γύρω χωριά και κυρίως από τα χωριά του Κέχρου, το Σιδηροχώρι και την Άνω Βυρσίνη (πολλοί μάλιστα πήγαν από περιέργεια). Φυσικά, απουσίαζαν οι αλεβίτες του Έβρου και της Ροδόπης. Τους γύρισαν ομαδικά την πλάτη.
Ομιλίες «επισήμων»: ΠΑΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ «ΕΝΟΤΗΤΑ»
Ο πρόεδρος του Μορφωτικού και Πολιτιστικού συλλόγου «Χίλια», Μεσούτ Σερίφ παρέθεσε μια σειρά «ιστορικών» μπουρδολογιών, συσχετίζοντας το πανηγύρι με την κατάληψη της Θράκης από τους...Μπεκτασήδες και τους άτακτους οθωμανούς επιδρομείς, αναφέροντας ότι ουσιαστικά το πανηγύρι διοργανώνεται για να τιμηθεί αυτή η κατάληψη...
Πρόκειται για φασιστικές ανθελληνικές μπούρδες, που δεν στηρίζονται σε ΚΑΜΙΑ ΓΡΑΠΤΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΗΓΗ! Τουρκικές μυθοπλασίες! Και το κερασάκι στην τούρτα η έκκληση για ... ενότητα της μειονότητας...
Ο δήμαρχος Αρριανών Ριντβάν Αχμέτ, απευθυνόμενος στον κόσμο είπε ότι είμαστε παιδιά του ίδιου έθνους και ότι η θρησκεία μας είναι μία και το ιερό μας βιβλίο ένα, όλοι μαζί είμαστε οι ιδιοκτήτες αυτής της γης, αυτά τα χώματα είναι δικά μας, είτε Αλεβίτες είτε Σουνίτες είστε δικοί μας άνθρωποι...και απευθυνόμενους σε αυτούς που αποφάσισαν να απεμπλακούν από τη θρησκευτική γενοκτονία, είπε: εσείς που προσπαθείτε να μας διαιρέσετε στα δύο δεν αντιλαμβάνεστε σε ποιους κάνετε ζημιά, δεν βλέπετε ποιους ωφελείτε (προφανώς εννοεί ότι οι μπεκτασήδες ωφελούν τους... Έλληνες). Θα βρισκόμαστε απέναντι σε αυτούς που θέλουν να μας διαιρέσουν.
Ο αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης (Οικονομικών, Διοίκησης και Διαφάνειας) Αχμέτ Ιμπράμ, κινούμενος στο ίδιο κλίμα είπε ότι κοινωνίες που χάνουν την ενότητά τους χάνουν τα πάντα. Πρέπει να διαφυλάξουμε την ενότητά μας μέσα στα πλαίσια της ισλαμικής αδελφοσύνης.
Ο βουλευτής Ροδόπης Ιλχάν Αχμέτ, τόνισε με έμφαση ότι : διακηρύσσουμε από εδώ ότι θα είμαστε απέναντι σε κάθε προσπάθεια διαχωρισμού και διαίρεσης της μειονότητας. Μέσα στα πλαίσια του ισλάμ δεν υπάρχουν διαχωρισμοί (σημ. ΖΑΓΑΛΙΣΑ: προφανώς ήρθε από άλλο πλανήτη ο βουλευτής). Και το αποκορύφωμα ήταν η ατάκα, η οποία προκάλεσε πολύ γέλιο: η μειονότητα είναι κοινωνία ανοχής και κατανόησης (σσ. Προφανώς απέναντι στους αλεβίτες, τους Πομάκους, τους Ρωμά, τους διαφωνούντες κλπ κλπ)!
Ο ιμάμης που αυτοαποκαλείται μουφτής Κομοτηνής, Ιμπράμ Σερίφ, δήλωσε ότι όλοι είμαστε υπό τη σκέπη της Συνθήκης της Λωζάνης, είμαστε υποχρεωμένοι- καθώς έχουμε κοινή θρησκεία- να ζούμε αδελφωμένοι...
Ο Νετζάτ Αχμέτ, μεταπήδησε από την προώθηση μηχανημάτων υποβοηθούμενης αναπνοής της εταιρείας ΠΝΕΥΜΩΝ σε νέο χώρο και πλέον εμφανίζεται δημοσίως ως ...πρόεδρος της καταργημένης Τουρκικής Νεολαίας Κομοτηνής! Έκανε μια λανθασμένη ιστορική αναδρομή, αναφέροντας ότι ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, προσπάθησε να διαιρέσει τη μειονότητα και να διοργανώσει δύο ξεχωριστά πανηγύρια στο ύψωμα ΑΚΡΙΤΑΣ (Αλάνατ/Αλάντεπέ) το ...1995! Η αλήθεια είναι ότι δύο πανηγύρια έγιναν το 1998 και όχι το 1995! Αδιάβαστος ο Νετζάτ Αχμέτ!
Ρεσιτάλ μπουρδολογίας και από τον εκ Τουρκίας αφιχθέντα αντιπρόεδρο του Συλλόγου Αλληλεγγύης Τούρκων Δυτικής Θράκης, γιατρό Μεχμέτ Χασάνογλου. Αυτός, πίσω από όλες τις εξελίξεις διείδε την ...τρομοκρατική οργάνωση του Φετουλλάχ Γκιουλέν, η οποία άπλωσε πλοκάμια στη Θράκη και με υποστήριξη από το εξωτερικό ξεγέλασε τους αθώους μπεκτασήδες, ώστε να κάνουν ξεχωριστό πανηγύρι... (επιστημονικό σχόλιο της ΖΑΓΑΛΙΣΑ : τρία πουλάκια κάθονταν...).
Και, τελευταίος, με τη μεγαλύτερη τιμή, ομίλησε ο εκπρόσωπος της υποδειγματικής Τουρκικής ...Δημοκρατίας, Αλή Ριζά Ακιτζί (πρόξενος στην Κομοτηνή), ο οποίος δεν ξέφυγε από το κλίμα της ιστορικής μπουρδολογίας, αφού μίλησε για πάλη 650 ετών στο συγκεκριμένο χώρο (σημείωση ΖΑΓΑΛΙΣΑ: πού βρήκε την πηγή, να ανατρέξουμε και εμείς;), η οποία έχει ιστορία 2000 ετών με ρίζες στην κεντρική Ασία! Όμως, προχώρησε παραπέρα και είπε ότι στο χώρο αυτό του Χίλια, πρέπει να θυμόμαστε και να τιμούμε ταυτόχρονα δύο μεγάλες προσωπικότητες, τον Γαζή Εβρενός Μπέη, ο οποίος κατέλαβε στρατιωτικά με ηρωϊσμό τα εδάφη της Θράκης, επισήμως, ως εκπρόσωπος του οθωμανικού κράτους και τον Σεγίντ Αλή Σουλτάν, ο οποίος προσπάθησε να ενώσει τον κόσμο με τη σοφία και το έλεός του... Το πανηγύρι αυτό μπορεί να ενώσει διαφορετικά στοιχεία (σσ.: εννοεί σουνίτες και μπεκτασήδες) που υπό άλλες συνθήκες δεν θα μπορούσαν ίσως να έρθουν ο ένας κοντά στον άλλον.
Ο τούρκος πρόξενος προέβη σε πρωτοφανή δημόσια και επίσημη παρέμβαση στα εσωτερικά ενός πολιτιστικού συλλόγου που λειτουργεί στα πλαίσια της ελληνικής έννομης τάξης, δηλ. του πολιτιστικού συλλόγου Χίλια. Δεν ξέρουμε εάν και με πόσα χρήματα τον χρηματοδοτεί, αλλά επισήμως η παρέμβασή του υπέρ της φιλοσουνιτικής μερίδας του συλλόγου είναι απαράδεκτη και θα έπρεπε να προκαλέσει την επίσημη αντίδραση της Ελλάδας και να του ζητηθούν επισήμως εξηγήσεις, για αυτή την απρεπή και προσβλητική πράξη. Ως κίνηση έχει προεκτάσεις αμφισβήτησης της ελληνικής κυριαρχίας στην περιοχή, εάν μάλιστα συνδυαστεί με όσα ...ιστορικά στοιχεία ανέφερε!
Είπε, μεταξύ άλλων, για τους (μπεκτασήδες) μέλη του συλλόγου, που αντιτίθενται στον βίαιο αλλά και ύπουλο εκ-σουνιτισμό: αυτοί που προωθούν το διαχωρισμό δεν ξεπερνούν τα δάχτυλα του ενός χεριού και εκμεταλλευόμενοι τα αγνά και εγκάρδια συναισθήματα κάποιων αδελφών μας, ξέρω ότι θέλουν να ακούν μόνο τη λέξη μάλιστα σε ό,τι λένε (σσ. εννοεί οι ...διασπαστές). Αρχικά, αυτά που ισχυρίστηκαν τα δέχτηκαν και κάποιοι ταγοί της κοινωνίας. Όμως, στα τουρκικά έχουμε μια παροιμία: δεν χτυπάμε το σταφύλι, αλλά τον κάτοχο του αμπελιού. Εάν στόχος είναι να φάμε σταφύλι, τότε σε αυτό το χώρο πρέπει να υπάρξει συνένωση (σσ. μεταξύ αλεβιτών και σουνιτών). Με τη βοήθεια του Θεού και αυτό θα γίνει. Ελπίζω ότι θα είναι μια προσωρινή διαμάχη και σε σύντομο χρονικό διάστημα τα πράγματα θα μπουν στη σωστή τους θέση.
Στη μειονότητα της δυτικής Θράκης γνωρίζω πολύ καλά ότι ενυπάρχει η σύνεσηκαι η ιστορική εμπειρία, ως κληρονομιά.
Σε όλο τον κόσμο μπορεί να υπάρχουν από πολιτιστικής απόψεως διακρίσεις σετάγματα και αιρέσεις, αλλά στη δυτική Θράκη δεν πιστεύω ότι θα υπάρξουν.
Ως σύνολο επιδεικνύετε μια σοβαρή και πολιτισμένη συμπεριφορά. Θέλω να πω ότι οι ευρωπαίοι μετά το Β ́ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου σκοτώθηκαν εκατομμύρια άνθρωποι, κατάφεραν (μέσα σε 4 χρόνια) να ιδρύσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εμείς, γιατί να μεταφέρουμε στο σήμερα μια διαφορά 1300 χρόνων; (σσ. Διαφορά αλεβιτών και σουνιτών);
Παρακαλώ μη μεταφέρετε μέσα στη δυτική Θράκη διαφορές και αντιδικίες που εξελίσσονται έξω από αυτήν (σσ. εννοεί τη σύγκρουση αλεβιτών και σουνιτών στην Τουρκία και αλλού).
Δεν λέω ότι δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα, αλλά δεν χρειάζεται να το μεγαλοποιούμε. Είστε υποχρεωμένοι να βαδίσετε μέσα σε κλίμα ενότητας και αδελφοσύνης.
ΑΝΑΤΟΛΙΤΙΚΗ ΠΟΝΗΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΑΛΗ
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της τουρκικής πονηριάς είναι οι αγώνες πάλης. Πρώτος αναδείχθηκε ο παλαιστής από το χωριό Εργάνη ν. Ροδόπης, Νιγιαζί Ιμπίς. Θυμίζουμε ότι το 2013 ο εκ Τουρκίας διαιτητής του πανηγυριού είχε κλέψει την πρωτιά από τον Ιμπίς, χαρίζοντας τη νίκη σε τούρκο παλαιστή από την Αδριανούπολη, κίνηση που είχε σκοπό να δείξει την ανωτερότητα του ... τουρκικού έθνους. Τότε, οι Πομάκοι θεατές αγανάκτησαν με την φανερή αδικία και έριχναν αντικείμενα και έβριζαν εν χορώ την Τουρκία λέγοντας «γ...ώ την Τουρκία, γ...ώ τον τουρκισμό σας» (βλ. Ζαγάλισα, φ. 68). Φέτος, προφανώς για να καλοπιάσουν τους Πομάκους, οι διοργανωτές κατάφεραν να βγει ο Ιμπίς πρώτος, για να λένε πως βγαίνει νικητής ένας ντόπιος παλαιστής. Μάλιστα, ο μειονοτικός Τύπος, ακολουθώντας την πολιτική αυτή υπογράμμισε με έμφαση το γεγονός ότι μετά από πολλά χρόνια πρώτος αναδείχθηκε ένας ντόπιος παλαιστής!
ΠΑΛΗ ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ
Είναι εντυπωσιακό, αλλά τα τελευταία χρόνια στον ελληνόφωνο χριστιανικό τύπο της Θράκης έχουν εισχωρήσει απόψεις που ταυτίζονται πλήρως με την προπαγάνδα του τουρκικού εθνικισμού. Μία από αυτές είναι η ... τουρκική καταγωγή της πάλης στα πανηγύρια (!), που θα μπορούσε να είναι το τελευταίο ανέκδοτο καθώς είναι γνωστό ότι η πάλη υπήρχε στον ελληνικό χώρο για χιλιάδες χρόνια και δεν εισήχθη από την Μογγολία. Από την εποχή του Βυζαντίου διατηρήθηκε σε πολλά χωριά, όπως διατηρήθηκαν και άλλα έθιμα από τα αρχαία και μεσαιωνικά χρόνια και επιβίωσαν στην Οθωμανοκρατία. Ουιγούρους, Ο εκ Τουρκίας Αλεβίτης Αϊχάν Αϊντίν Κουτριγούρους, Ούζους, Πετσενέγους, Κουμάνους και άλλους τουρκομογγόλους δεν ξέρουμε να πάλευαν στην ορεινή Ροδόπη. Οι βυζαντινές και αραβικές πηγές γράφουν για όλους αυτούς ότι ερχόμενοι στη Θράκη ως επιδρομείς έσφαζαν, έκαιγαν, βίαζαν. Για πάλη δεν άκουσε ποτέ κανείς τίποτε. Καλό είναι λοιπόν να προσέχουν μερικοί άσχετοι και επικίνδυνοι χριστιανοί τι γράφουν γιατί εκτίθενται επιστημονικά και δημοσιογραφικά.
Αν είχαν μία σταγόνα κριτικής σκέψης, θα έπρεπε να επισκεφθούν το Μουσείο της Αδριανούπολης, όπου θα βρουν επαρκή αποδεικτικά στοιχεία για τις θέσεις μας. Γενικώς, υπάρχει βαθύ σκοτάδι και παχυλή άγνοια σε αξιοπρόσεκτη μερίδα του τοπικού ελληνόφωνου τύπου. Δυστυχώς, δεν είναι το μόνο θέμα που αγνοούν!
ΠΙΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΕΙΛΕΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΑΛΕΒΙΤΙΚΟΥ ΠΑΝΗΓΥΡΙΟΥ
Μετά το τέλος του εκτουρκισμένου πανηγυριού, οι πουλημένοι γενίτσαροι και οι εθνικιστές προσπάθησαν με φασιστικό τρόπο να εμποδίσουν να γίνει το αλεβίτικο πανηγύρι.
Οι εκτουρκισμένοι απείλησαν ότι θα κλειδώσουν με λουκέτα τον περιφραγμένο χώρο του Χίλια, όπου κάθονται οι επίσημοι και γίνονται οι παλαιστικοί αγώνες, και δεν θα επιτρέψουν σε κανέναν να μπει μέσα, αλλιώς «θα γίνει χαμός». Προφανώς είχαν στο μυαλό τους τη ραγιάδικη στάση των ελληνικών υπηρεσιών που πριν από 20 χρόνια στάθηκαν ενεργά στο πλευρό της Τουρκίας προκειμένου να εμποδίσουν να γίνει το πανηγύρι στον Ακρίτα (Αλάνατ/Αλάν Τεπέ) το 1998.
Οι Αλεβίτες κατέφυγαν στις αρχές οι οποίες – σύμφωνα με μαρτυρίες-προειδοποίησαν τους υπεύθυνους του εκτουρκισμένου πανηγυριού πως δεν έχουν δικαίωμα να κλειδώσουν τον χώρο, γιατί δεν είναι δικός τους αλλά ανήκει στο δασαρχείο και πως αν επιμείνουν θα έρθει μπουλντόζα που θα τα γκρεμίσει όλα, γιατί οι εγκαταστάσεις που έχουν φτιάξει επάνω στο βουνό είναι όλες παράνομες, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία. Μετά από τις νουθεσίες, οι εκτουρκισμένοι εξαφανίστηκαν και το Αλεβίτικο πανηγύρι έγινε κανονικά.
ΤΟ ΑΥΘΕΝΤΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΜΠΕΚΤΑΣΗΔΙΚΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΣΤΑ ΧΙΛΙΑ
Στις 4, 5 και 6 Αυγούστου 2017 διοργανώθηκε από το σύλλογο του Σεγίντ Αλή Σουλτάν το γνήσιο Μπεκτασήδικο πανηγύρι στα Χίλια, απαλλαγμένο από τον εθνικιστικό έλεγχο της Τουρκίας. Το χωριό Ρούσα ήταν η κινητήρια δύναμη του πανηγυριού το οποίο στήριξαν εκατοντάδες αλεβίτες από τα γύρω χωριά και άλλοι Πομάκοι που δεν επηρεάστηκαν από τα φασιστικά κηρύγματα μίσους του τουρκικού εθνικισμού. Στις 4 Αυγούστου στο χωριό Ρούσα, έγινε η υποδοχή του αγά του πανηγυριού ανάμεσα σε πλήθος κόσμου, ο οποίος, σύμφωνα με το έθιμο, ανέβηκε στο άλογο, ενώ από δίπλα δύο άτομα κρατούσαν από τη μία την ελληνική σημαία και από την άλλη τη σημαία του συλλόγου Σεγίντ Αλή Σουλτάν, ενώ οι νταουλτζήδες έπαιζαν εμβατήρια.
Στο πανηγύρι διοργανώθηκαν οι παραδοσιακοί αγώνες πάλης, που τελευταία φορά είχαν γίνει το 1998 στον Ακρίτα (Αλάνατ/Αλάντεπέ). Έτσι, παλαιστές Πομάκοι των γύρω χωριών, χριστιανοί από την Κομοτηνή, την Θεσσαλονίκη, τις Σέρρες, Ρωμά από το Δροσερό και άλλα μέρη, και μουσουλμάνοι από τα πεδινά της Κομοτηνής και την Τουρκία, πάλεψαν όλοι μαζί και κέρδισαν το ζεστό χειροκρότημα του κόσμου που τους παρακολουθούσε με ευχαρίστηση. «Ξαναζήσαμε τις παλιές στιγμές των πανηγυριών μας χωρίς πολιτική και προπαγάνδα» έλεγαν Πομάκοι θεατές, ενώ άλλος ηλικιωμένος θυμόταν παλιούς παλαιστές που κέρδισαν στο παρελθόν αρκετά μετάλλια. Ανάμεσα στην πάλη ακουγόταν τραγούδια από αλεβίτη μουσικό που έπαιζε σάζι.
Παρόντες από πλευράς επισήμων, ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Έβρου Δημήτριος Ρίζος, ο βουλευτής ΝΔ Αναστάσιος Δημοσχάκης, ο περιφερειακός σύμβουλος Έβρου (ΣΥΡΙΖΑ) Μαλτέζος Μενέλαος, ο δασάρχης Διδυμοτείχου, ο αντιπρόεδρος του νοσοκομείου Αλεξανδρούπολης Σταύρος Τζωίδης, εκπρόσωποι της αστυνομίας και του στρατού. Αντιπροσωπείες Αλεβιτών από τις γειτονικές χώρες τίμησαν με την παρουσία τους το πανηγύρι. Παρόντες ήταν ο Μουσταφά Αλή, πρόεδρος Αλεβιτών Νότιας Βουλγαρίας με έδρα το Κάρτζαλι, ο συγγραφέας Αϊχάν Αϊντίν, ο Ακίν Τσετίν, πρόεδρος συλλόγου από την Αδριανούπολη, ο Μουζαφέρ Μπιρντάλ πρόεδρος συλλόγου από την Τυρολόη (Τσόρλου), ο Μουσταφά Γκιοκτάς από την Αδριανούπολη κ.α.
Οι διοργανωτές θέλησαν να κάνουν ξεκάθαρο πως η γιορτή στο Χίλια έχει να κάνει με τους αλεβίτες και μόνο με αυτούς. Έτσι, κάθε φορά που κάποιος επίσημος έμπαινε στο χώρο του πανηγυριού, από το μικρόφωνο καλωσόριζαν τον επισκέπτη «στη θρησκευτική μας εορτή».
Οι 500 περίπου θεατές που αγνόησαν τις τουρκικές απειλές και παραβρέθηκαν στο πανηγύρι ήταν από όλα τα ορεινά χωριά της περιοχής και κυρίως από όσα έχουν αλεβίτικους πληθυσμούς: Ρούσα, Γονικό, Μεγάλο Δέρειο, Ουράνια, Πετρόλοφος, Μυρτίσκη, Χλόη, Κάμπος, το πεδινό Λύκειο κ.α.
Ο αγάς του πανηγυριού, Χουσεΐν Καρά, ήταν από τη Ρούσα, ενώ ανακοινώθηκε πως για το επόμενο πανηγύρι του 2018, αγάς θα είναι ο Χουσεΐν Μπακάλ.
Στο πανηγύρι οι Ρωμά νταουλτζήδες ήταν από τις Σάπες (και όχι μεταφερόμενοι από την Αδριανούπολη). Μικροπωλητές δεν υπήρχαν πολλοί καθώς, την προηγούμενη εβδομάδα, φρόντισαν οι εκτουρκισμένοι να διαδώσουν ότι στο αλεβίτικο πανηγύρι δεν θα έχει κόσμο και έτσι δεν θα συμφέρει τους μικροπωλητές να ανεβούν και να πουλήσουν την πραμάτειά τους.
Την Κυριακή (6/8/2017), μέρα κορύφωσης του πανηγυριού, ήρθαν Αλεβίτες από την Τουρκία και τη Βουλγαρία για να στηρίξουν το πανηγύρι. Ο κ. Καραχουσεΐν Αμέτ, πρόεδρος της Επιτροπής Διαφύλαξης του τεκέ Σεγίντ Αλή Σουλτάν, καλωσόρισε με σύντομο χαιρετισμό τον κόσμο και έπειτα έδωσε το λόγο σε δύο Αλεβίτες καλεσμένους εκ Τουρκίας, οι οποίοι τόνισαν την ανάγκη οι Αλεβίτες να διατηρήσουν την θρησκευτική τους κληρονομιά και να αντισταθούν σε οποιαδήποτε προσπάθεια αλλοίωσής της.
ΑΡΘΡΟ ΠΡΙΝ ΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ
Σε άρθρο του ο -εκ Τουρκίας- Αλεβίτης Αϊχάν Αϊντίν, ο οποίος γνωρίζει καλά την περιοχή και έχει σχέσεις με τον Τεκκέ Σεγίντ Αλή Σουλτάν, έγραψε τα ακόλουθα αποκαλυπτικά και συγκλονιστικά στοιχεία, τα οποία επιβεβαιώνουν τους ισχυρισμούς της ΖΑΓΑΛΙΣΑ: «Η σημερινή κυβέρνηση της Τουρκίας, αρνούμενη τις αλήθειες, δυναμιτίζει τις αρχές της Δημοκρατίας του Ατατούρκ και βήμα βήμα, με σχεδιασμένες και προγραμματισμένες μεθοδεύσεις επιδιώκει την αφομοίωση των Αλεβιτών Μπεκτασήδων στα βαλκάνια και στην περίπτωση αυτή στην Ελλάδα. ...καθιστούν την θρησκεία εργαλείο της πολιτικής...κάνουν ό,τι μπορούν για να εξαλείψουν την ισλαμική ανεκτικότητα... αρνείται την ύπαρξη των Αλεβιτών Μπεκτασήδων στην Τουρκία
Η Διεύθυνση Θρησκευτικών Υποθέσεων και οι Χανεφί (Σουνίτες) που εκτελούν ιεραποστολικό έργο υπέρ της Ισλαμικής Πίστης...Η οργάνωση του τουρκικού Υπουργείου Εξωτερικών ΤΙΚΑ, προσπαθεί να καθοδηγήσει και να διαμορφώσει την πίστη και τον πολιτισμό των τουρκικών κοινοτήτων του εξωτερικού. Η οργάνωση ΤΙΚΑ ... έβαλε χέρι στην ύπαρξη των Αλεβιτών. Χωρίς να υπολογίζει τις απόψεις των Συλλόγων και των φορέων των Αλεβιτών-Μπεκτασήδων στην Τουρκία και στην Ευρώπη, δρώντας στον άξονα Χανεφί, Σουνίτες, ΑΚΡ, Διεύθυνση Θρησκευτικών Υποθέσεων παρενέβη και συνεχίζει να παρεμβαίνει στα κέντρα πίστης των Αλεβιτών...Η Διεύθυνση Θρησκευτικών Υποθέσεων και οι προεκτάσεις τους στην Ελλάδα, δηλαδή ο πρώην Νομάρχης της Αδριανούπολης και ο Μουφτής Αδριανούπολης, λένε: «Αφήστε τον αλεβισμό, τον μπεκτασισμό, τον κιζιλμπασισμό, εδώ είμαστε μειονότητα, μη δημιουργείτε μειονότητα μέσα στη μειονότητα, αυτά εξυπηρετούν τη διάσπαση. Μην κάνετε πράγματα που ωφελούν τους Χριστιανούς, εγκαταλείψτε τη συνήθεια να ανάβετε κεριά, αυτά είναι σημάδια των Χριστιανών, αφήστε αυτά τα πράγματα που πέρασαν με τον καιρό μέσα σας, χωρίς να το καταλάβετε εκχριστιανισθήκατε, τα όσα κάνετε εσείς, βλάπτουν σοβαρά την ύπαρξη μας, απειλούν την ενότητά μας».
Ένα τμήμα των επικεφαλής των σουνιτών της Ελλάδας, οι οποίοι σε κάθε θέμα κοιτούν την Τουρκία στα μάτια, διαρκώς υποτιμούν και περιφρονούν την ύπαρξη των Αλεβιτών- Μπεκτασήδων. Δεν διστάζουν να γράφουν και να αποκαλύπτουν με κάθε ευκαιρία, τη μισαλλοδοξία τους. Ακόμη και αν κάποιοι έρχονται με το ζόρι στις εκδηλώσεις των Αλεβιτών, επιμένουν με διάφορους τρόπους να μην τρώνε το φαγητό που τους προσφέρεται, λέγοντας «Δεν τρώγονται τα σφάγια των Αλεβιτών». Και ως επισκέπτες βγάζουν μίσος και κακία.... Όλα αυτά τα λέω ως μάρτυρας, τα βίωσα, έχω κάνει συνεντεύξεις.»
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΤΕΚΚΕ ΣΕΓΙΝΤ ΑΛΗ ΣΟΥΛΤΑΝ (πριν το πανηγύρι)
Εκ μέρους του Τεκκέ του Σεγίντ Αλή Σουλτάν γνωστοποιείται με σεβασμό στην κοινή γνώμη ...η παραβίαση των κανόνων από τον Σύλλογο ΧΙΛΙΑ πλήγωσε βαθιά τις ψυχές όλων των Αλεβιτών-Μπεκτασήδων που ζουν στην περιοχή ...ο κ.Αλή Μπακάλ, τον οποίο ο Σύλλογος είχε ανακηρύξει ως Αγά των αγώνων πάλης για το 2017, παραιτήθηκε ... Μία ομάδα αθλίων και διεφθαρμένων άσκησε πίεση στον κ. Αλή Μπακάλ να παραιτηθεί από το αξίωμα του, και να μην ξαναμπεί ποτέ στον Τεκκέ του Seyyid Ali Sultan απειλώντας τον ότι θα του κόψουν τη σύνταξη που του δίνει το ελληνικό Κράτος. ...Θέλουμε να γνωστοποιήσουμε με σεβασμό στην κοινή γνώμη, ότι ο Μειονοτικός
Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Χίλια, ο οποίος ιδρύθηκε πριν από 20 χρόνια ... δεν έχει πλέον κανένα δεσμό, καμία σχέση με τον Τεκκέ Σεγίντ Αλή Σουλτάν.
Εκ μέρους του Τεκκέ Σεγίντ Αλή Σουλτάν, ο Πρόεδρος Αχμέτ Καραχουσεΐν.
Τεύχος 90-91, Απρίλιος - Ιούλιος 2017