Καλώς ήρθατε στη Ζαγάλισα!    *    Η φωνή των Πομάκων    *    Η Παλαιότερη Πομακική εφημερίδα (από το 1997)    *    ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΕΡΗΦΑΝΟΙ ΠΟΥ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΟΜΑΚΟΙ!    ΝΕΣΜΕ ΜΠΑΧΤΙΑΡ ΟΤΙΣΜΕ ΠΟΜΑΤΣΙ!     NE MUTLU POMAKIM DiYENE!

Θερμή παράκληση! Κατά την ηλεκτρονική αναδημοσίευση οποιουδήποτε περιεχομένου να αναγράφετε την πηγή με ενεργό σύνδεσμο προς το zagalisa.gr. Ευχαριστούμε

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΖΑΓΑΛΙΣΑ ΜΕ ΤΟΝ ΜΕΜΕΤΑΛΗ ΙΡΦΑΝ: ΕΚΛΟΓΕΣ ΓΙΑ ΨΕΥΤΟΜΟΥΦΤΗ; «ΟΛΑ ΗΤΑΝ ΕΤΟΙΜΑ ΑΠΟ ΠΡΙΝ!»

Ζαγάλισα: Πώς θα χαρακτηρίζατε τις “εκλογές” (31.12.2006), για ‘‘ανάδειξη’’ ψευτομουφτή Ξάνθης, όπου ‘‘επικράτησε’’ ο ιμάμης Ωραίου, Αμέτ Μετέ;

 Μεμεταλή ΙρφάνΙρφάν Mεμεταλή: Σκέτη κοροϊδία! Με πιάνουν τα γέλια όταν θυμάμαι αυτές τις ‘‘εκλογές’’!
  
Ζ: Για ποιό λόγο;
  
Ι: Γιατί και από παιδιά να γινότανε, δηλαδή και ένα παιδικό παιχνίδι να ήτανε, θα ήταν πιο δίκαιο. Ήταν πολύ κοροϊδία, όλα ήταν έτοιμα από πριν και θέλαν να κάνουν τον κόσμο να πιστέψει ότι διοργανώνουν εκλογές.
 
Ζ: Ψήφισαν όλοι οι κάτοικοι της Μάνταινας, από όπου κατάγεστε, ή όχι;
 
Ι: Ελάχιστοι, πολύ ελάχιστοι. Εκείνη την ημέρα μέσα στο τζαμί της Μάνταινας είχε πάνω από 200 άτομα όμως ζήτημα να σηκώσανε 10 άτομα τα χέρια και αμέσως, δηλαδή με το που είπαν «σηκώστε, κατεβάστε», ξεκινήσαν την προσευχή.Έτσι, ίσα ίσα να λένε ότι έγινε ψηφοφορία. Μετά, έξω, όταν τελείωσε η προσευχή, τον συγκεκριμένο που γνωρίζαμε ότι θα δώσει τα αποτελέσματα, τον ρωτήσαμε «έλα εδώ, τι αποτελέσματα θα δώσεις, να δούμε πόσοι ψηφίσαν, πόσοι δεν». Αυτός μας είπε:«παιδιά μην την ψάχνετε, αφήστε, κάποια άλλη φορά» και την κοπάνησε από ’κει, από τον κόσμο. Aπέφυγε τη συζήτηση.
 

 

 
Ζ: Ένας χότζας δεν μπορεί να μιλάει για πολιτική, πόσο μάλλον ένας ιμάμης, συμφωνείτε;
  
Ι: Ναι, ήταν μεγάλο λάθος, μ’ αυτό έχασε κάθε αξία, ήταν κάποιοι που έστω λίγο πιστεύαν σε αυτόν. Τους αποτελείωσε με αυτό το πράγμα. Δεν έπρεπε καθόλου να κάνει τη δουλειά αυτή, καταρχήν το λέει μέσα στη θρησκεία ότι «η πολιτική είναι το πιο βρώμικο πράγμα» και βγαίνει τώρα υποτίθεται και θέλει να παρουσιάζεται σαν μουφτής ή χότζας, είναι απαράδεκτο, τρελό.
 
Ζ: Ο κόσμος στα χωριά ποιον αναγνωρίζει σαν μουφτή;
 
Ι: Κοίταξε να σου πω, μπορεί κάποιοι εικονικά να λένε μουφτή τον Μετέ, αλλά ο αναγνωρισμένος, ο επίσημος μουφτής είναι ο κ. Σινίκογλου.
  
Ζ: Πως σχολιάζετε το γεγονός ότι ο Μετέ κυκλοφορεί στα χωριά και λέει ότι «είμαστε Τούρκοι»;
 
Ι: Και όχι μόνο λέει ότι είμαστε Τούρκοι, στο χωριό μου, τώρα πρόσφατα, στα χάτιμ, έδινε και συμβουλές στα παιδιά μας, να μην τα σπουδάζουμε εδώ, στην Ελλάδα, να τα στέλνουμε στην Τουρκία για το «καλό» μας.
  
Ζ: Εσείς, τι πιστεύετε αν πάνε τα παιδιά στην Τουρκία θα είναι καλύτερα ή χειρότερα;
 
Ι: Εσύ τι πιστεύεις, γράμματα θέλει; Αν έχει σκοπό κάποιος να πάει να ζήσει εκεί, καλά είναι να σπουδάσει τα παιδιά του εκεί. Όποιος έχει σκοπό να μείνει εδώ, να ζήσει τα παιδιά του εδώ, λογικό πρέπει να μάθει τα ελληνικά…
  
Ζ: Παλιότερα επίσης είχε κάνει δηλώσεις ότι τα παιδιά πρέπει να μιλάνε τουρκικά, ούτε πομακικά, ούτε ελληνικά. Τα πομακικά μάλιστα τα αποκάλεσε βουλγάρικα. Τι έχετε να πείτε για αυτό;
 

 

Ι: Όπως θέλει τα αποκαλεί! Οι άνθρωποί μας, αυτά που μας μάθανε τα μιλούσαν. Τα πομακικά που μιλάμε δεν τα μάθαμε ούτε από καμιά σχολή, ούτε από πουθενά, τα μάθαμε από γενιά σε γενιά από τους ανθρώπους μας, τώρα ο Μετέ για την πολιτική του, για το συμφέρον του ό,τι θέλει μπορεί να τα χαρακτηρίσει και βουλγάρικα και όπως θέλει. Πρόβλημά του. Αυτός ζει μ’ αυτό. Αυτό είναι το επάγγελμά του.

 

  Χάτιμ στη Μάνταινα
 
 Ζ: Και μία τελευταία ερώτηση. Κάποιοι χρησιμοποιούν το επιχείρημα εδώ στη Θράκη ότι όποιος είναι και μουσουλμάνος είναι και Τούρκος, εσείς τι έχετε να απαντήσετε;
 
Ι: Έχουν μπερδέψει την θρησκεία με την Τουρκία. Δεν σημαίνει ότι όποιος είναι μουσουλμάνος είναι και Τούρκος.
 
Ζ: Ευχαριστούμε πολύ.
 
(τεύχος 31, Ιούλιος 2009)